Taustaa:
Folie3.jpgMehän hankittiin tuossa loppuvuodesta sellanen Freedome -ohjelma, joka muuttaa koneen sijaintipaikan ja ikäänkuin huijaa ja samalla suojaa koneemme turhilta "utsinnoilta". No, minä asetin koneemme sijaintipaikaksi Espoon, ja hokkuspokkus....... nyt näemme kaikki suomen telkkarin ohjelmat täällä kuten suomessa netin kautta ne näkisi. Tästä olemme nauttineet valtavasti .... varsinkin minä :) Mutta viime vkonloppuna nettiyhteydessämme tapahtui jotain outoa ja "rouderin" uudelleenkäynnistyksen jälkeen Freedome lopetti toiminnan. Olin maani myynyt surusta ja epätoivosta :(

Folie1.jpg

No, aikani yritin pähkäillä itsekseni missä vika, sillä ilmiselvästihän minä olin tehnyt jotain väärin jne....... mutta vikaa en saanut korjaantumaan kotikonstein, joten otin yhteyden F-Securen asiakastukeen. Sitä kautta useamman tunnin ratkoimme ongelmaa yhdessä Davin kanssa, mutta päivän päätteeksi hänen oli nostettava kädet ylös tai kuten hän asian ilmaisi
"Olen nyt eskaloinut tapauksen...." Eskaloinut???? ..... tässä yhdeydessä, no kansainvälisyys on osa tietotekniikkaa, joten eskaloikaa ihan rauhassa. Minä jäin odottamaan......


Tiistaina sitten minuun otti yhteyttä Andy, rapakon takaa. Ja tämän viikon aikana olemme kehittäneet aikamoisen nettisuhteen Andyn kanssa etsiessämme ja tutkaillessamme vaihtoehtoja siitä miten, mistä ja millälailla Freedome saataisiin taas toimimaan.

Minähän tässä olen tietotekniikka-taitamattomuuteni kanssa ollut se heikoin lenkki, mutta Andy on ollut sitkeä, rauhallinen, määrätietoinen ja jaksanut toistaa riittävän monta kertaa, että lopulta tyhmempikin ymmärtää mitä pitää tehdä. Eli tässä korjaus-urakassa Andy oli aivot ja minä kädet, ja tämä työjako ei liene ketään yllätä :D  Työjakomme oli siis selvä mutta toteutus välillä pikkasen takutteli.

Enimmäkseen (uskoisin) aivot tiesi mitä tehdä, mutta käsillä oli eri käsitys, joten siksi toistoa toiston perään tarvittiin ennenkuin se oikea valikko löytyi ja päästiin tekemään minimaalinen korjaus johonkin kohtaan, ja taas kokeiltiin buuttauksen kautta käynnistaa Freedomea, siinä onnistumatta.


Haasteina aikaero, suomi-saksa-englanti ja malttamaton mieli

Aikaero mannertemme välillä asetti siis "pienen" haasteen, ainakin meikäläisen "heti-tänne-kaikki-mulle-nyt" -persoonalleni. Kun aamusta luin Andyn ohjeet seuraavaksi toimenpiteeksi, meni tietysti jokunen "hetki" (lue tunti) ennenkuin onnistuin tehtävässä ja pääsin vastaamaan hänelle, ettei vieläkään toimi, mitäs nyt? Mutta siinä vaiheessa Andy oli jo vetäytynyt yöpuulle ja sain odottaa seuraavaan aamuun lisäohjeiden tuloa. 

Ja sitten tämä kieliongelma. Andy kirjoitti englanniksi, minä yritin vastata samalla kielellä ja kaikki ohjeet, haku- ja avainsanat oikean kohdan löytymiseen koneeni syövereistä, oli tietty myös englanniksi. Ei siinäkää mitään, MUTTA mun koneeni kun on asennettu saksaa "puhuvaksi" monesta hyvästä syystä, joita en tässä lähde erittelemään.

Eli homma meni näin..... Andy antoi ohjeen englanniksi, minä käänsin sen "tosi luotettavalla" Googlen tranlatorilla saksaksi sekä suomeksi ja sitten alkoi armoton etsintä ja yrityksen kautta voittoon tilanne kun sähläilin ja säätelin koneeni sisuskaluja uuteen uskoon.

Matka tietotekniikan ihmeelliseen maailmaan oli jälleen kerran erittäin mielenkiintoinen ja monimuotoinen, sekä hermoja raastava mutta tälläkin tarinalla on onneksi se onnellinen loppu.


Folie2.jpgVihdoin tämän aamun ohjeen viimeinen kohta vapautti Freedomen toimintaa, vaikka tunnin verran mulla meni pähkäillessä että tarkoittaakohan Andyn ohje "Enable" koneeni näyttävää vaihtoehto ykköstä, eli "Aktivierin" ...... lopulta uskalsin kokeilla ja tarkoittihan se ja nyt olen jälleen Espoossa, tai ainakin koneeni vakuuttaa niin kaikille netissä konettani tarkkaileville laitteille :)

KIITOS F-Securi, kiitos Davin ja KIITOS Andy!!!!! 

Erbenhausen kiittää ja kuittaa.